firstdayofschool

Idag började jag sakta men säkert skolan. Min skola heter Lycée Jérémie de la Rue. Det är en fin skola som har färgtemat ljusgult och blått. Inredningen är en smula kall. Inga tavlor, inga foton och inga växter.

I min klass går det endast elva personer. En kille och tio tjejer. Killen är söt ENDAST på grund utav mitt handikapp. En tjej vid namn Marion satte sig bredvid mig och började babbla franska. Jag bah:

Je suis suedoise et je parle un peux Francais...

Då började hon prata engelska till min stora förvåning (och lite lättnad). HELA hennes kalender är full av bilder på Twilight-karaktärer och Harry Potter-karaktärer och på hennes mapp har hon klistrat på ett stort foto på Emma Watson... Ja, men hon är trevlig iallafall så jag låter henne fascineras av T och HP.

I ungefär två timmar med 15 minuters rast gick vi igenom schemat som man gemensamt sitter och fyller i på ett papper (underligt, men pedagogiskt).

På internatet ska jag bo på från och med torsdag kväll eller måndag jag hängde inte riktigt med när jag fick det förklarat. På internatet kommer vi att vara 15 killar (woho) och elva tjejer varav en är utbytesstudent från Kanada, en är utbytesstudent från Ecuador (kan flytande engelska) och en är fransk/svensk tjej som kan svenska.

JA! mamma och pappa och Philip jag ska prata franska så mycket jag kan! Oroa er inte. Faktiskt, så fick jag lite ångest när jag pratade engelska med kanadensiskan.

Nu är jag ensam hemma. Jag sov när familjen gav sig iväg till Charlieu men de lämnade en lapp som tog mig sju minuter att översätta...

Jag spelar bob hund och har satt på trala la lilla molntuss på repeat och tänker på Philip som jag pratade ett tag med innan. Åh, Sverige...


Kommentarer
Postat av: matea

duuuu vi måste ta det där med när du är ledig, ta reda på om du är ledig någon mer gång än det du berättade för vi är inte lediga på ditt spring break :(

2009-09-02 @ 18:47:49
Postat av: Wictor

bob hund :D

2009-09-02 @ 19:36:40
Postat av: Philip kairala

det är bäst för dig det josefin!!! Glad att höra att det går bra för dig<3

2009-09-02 @ 19:37:14
Postat av: babu

YOU GO GLENN COCO! håll tummarna pour moi imon! kommer att tänka på dig för att dämpa min nervositet <3

2009-09-02 @ 22:37:11
URL: http://billieenfrance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0