Utbytesstudent

Jag har en fransk flicka i mitt hus...
Hon kommer från en liten stad i östra Frankrike som kallas för Thonon Les Bains. Hon är 16 år och heter Juliette. Hon kom i torsdags eftermiddag.

Torsdag:
Runt 15.20 kom det ett gäng fransmän till Centralen i Malmö. Vi som ska ta hand om dom tog emot dom och åkte med dom till skolan. Vi fikade kanelbullar och saft. Sen åkte jag och Juliette hem till mig. Vi pratade och jag blandade mitt språk med engelska och min retarderade franska.
Väl hemma satte vi oss på mitt golv och lyssnade på musik. Hon lyssnar på samma musik som mig och jag presenterade The Slaves för henne och hon blev förälskad. Till middag åt vi lasagne och hon berättade att hon också är en sån person som äter allt, mycket och alltid. GREAT!
Efter middagen tog jag och Matea med henen på en guidad tur genom Trelleborg. ALLT fick hon se. Vikingaborgen, stan och en TFF-fotbollsmatch.

Fredag:
Juliette följde med mig till skolan. Hon tyckte att den var lite ful och jag kan inte göra annat än att hålla med henne. På franskan fick vi lära oss lite franska svordomar. Det var fint tyckte jag. Efter skolan tog vi bussen till Trellebrog och direkt ner till stan för att fika med Elin, Nikki, Ebbah, Emil och en Anna. Fikan blev på engelska vilket jag trodde skulle kännas konstigt men det var helt okej faktiskt. Juliette följde med mig på dansen och efter dansen gick vi hem. Åt middag, kollade på La Vie En Rose(som i Frankrike heter La Môme, dumt att översätta ett franskt namn till ett annat franskt!). Vi läste också en fransk modetidning som hon hade tagit med sig. UNDERBAR! Massor med fina bilder och roliga artiklar. Älska Frankrike! Framåt småtimmarna satt vi nere vid datorn och jag lade in lite musik i hennes ipod som jag tror hon kommer att gilla.

Lördag:
Idag är alla fransmän i Köpenhamn och shoppar och jag ville stanna hemma så jag kan plugga lite. Klockan 18 kommer de tillbaka och då vet jag inte riktigt vad som händer. Det har snackats om grillning på ribban eller bara chilla allihopa hos någon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0